NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
هِشَامُ بْنُ
بَهْرَامَ
الْمَدَائِنِيُّ
أَخْبَرَنَا
حَاتِمُ بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
أَبُو
الْأَسْبَاطِ
الْحَارِثِيُّ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
سُلَيْمَانَ
بْنِ
جُنَادَةَ
بْنِ أَبِي
أُمَيَّةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
عَنْ عُبَادَةَ
بْنِ
الصَّامِتِ
قَالَ كَانَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَقُومُ
فِي
الْجَنَازَةِ
حَتَّى
تُوضَعَ فِي
اللَّحْدِ
فَمَرَّ بِهِ
حَبْرٌ مِنْ
الْيَهُودِ
فَقَالَ
هَكَذَا
نَفْعَلُ
فَجَلَسَ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَقَالَ
اجْلِسُوا
خَالِفُوهُمْ
Ubade b. es-Samit'ten demiştir
ki:
Rasûlullah (s.a.v.)
cenaze kabre konuncaya kadar ayakta dururdu. (Bir gün) bir yahudi alimi
kendisine uğrayıp -(Ya Muhammed) biz (de) böyle yaparız- dedi. Bundan sonra
Nebi (s.a.v.) (cenaze için ayak ta durmayı terkedip) oturdu ve (bize);
"(Siz de) oturunuz,
yahudilere muhalefet ediniz! buyurdu."
İzah:
Tirmizî, cenâiz; İbn
Mace, cenâiz
Rasul-i Zişan
Efendimizin İslâm'ın ilk yıllarında, katılmış olduğu cenaze teşyılerınde cenaze
kabre konuncaya kadar ayakta dururken, sonraları kendisine bir yahudi
aliminin, yahudilerinde böyle yaptığını haber vermesi üzerine, yahudilere
muhalefet için bu tatbikattan vazgeçip sahabilere de vazgeçmelerini ve cenaze
kabre indirilirken oturmalarını emrettiğini ifade eden bu hadis-i şerif, cenaze
kabre indirilinceye kadar ayakta durmanın neshedildiğini söyleyen Urve b.
Zübeyr ile Said b. el:Müseyyeb, el-Esved, İmam Malik ve Şafii'nin delilidir.
Fakat bu hadis-i şerif,
senedinde Ebu'l-Esbat, Abdullah b. Süleyman ve babası Süleyman gibi zayıf raviler
bulunduğu için, delil olma niteliğinden uzaktır.
Cenaze, kabre konuncaya
kadar ayakta durmayı emreden 3173 numaralı hadis-i şerifse, bu hadis-i
şeriften daha kuvvetli ve sağlamdır.
Biz bu mevzudaki
görüşleri ve delillerin münakaşasını sözü geçen hadis-i şerifin şerhinde
açıkladığımızdan burada tekrara lüzum görmüyoruz.